قولنج معده در کودکان
نوشته شده توسط : ali
کولیک (قولنج معده ) یکی از عللی است که کودک به طور مداوم گریه می کند و مشکل خاص دیگری ندارد . تعریف پزشکان از کولیک این گونه بیان شده است
کودکی که بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته و حداقل سه بار در هفته به شدت گریه می کند کودکی با درد کولیک گزارش می گردد. کولیک دارای شیوع و آزار دهنده می باشد. معمولا در سه تا چهار ماهگی کاهش یافته و به تدریج از بین می رود. راه حل هایی که می تواند درد کولیک را آرام کند و با آن مقابله نماید در زیر بیان می گردد.

کودک با درد قولنج (کولیک):

کولیک امری شایع بوده و می تواند از هر 10کودک یک کودک به کولیک مبتلا باشد. یک کودک سالم ممکن است چندین بار به طور متوالی گریه کند. حتی کودک بدون دلیلی واضح گویی احساس درد دارد گریه می کند. روشهای مختلف آرام سازی ممکن است چندان موثر واقع نشود. کودک گرسنه نیست و زانوهایش را به درون شکم جمع می کند. در برخی مواقع شکم کودک صدا می کند. گریه ممکن است متفاوت بوده و با شدت بیشتری باشد. گاهی گریه به نظر می رسدمتوقف شده باشد که ناگهان موج بعدی گریه شروع می شود. این گریه ممکن است به مدت چندین ساعت ادامه یابد تا زمانی که کودک آرام گیرد و یا به خواب رود.

در بقیه زمانها کودک خوب است. با این وجود به طور مداوم گریه کودک مشاهده می گردد و اغلب در بعد از ظهر شیوع دارد. کم کم گریه ها کم تر می شود، و در اغلب کودکان تا سن 3 الی 4 ماهگی متوقف می گردد.در برخی کودکان ، بی قراری مداوم در بعد ازظهر ها شما را متوجه کودکان میسازد. در برخی کودکان که دارای کولیک شدید می باشند گریه ممکن است در بسیاری از اوقات شبانه روز وجود داشته باشد.با وجود این کودکان دارای کولیک در اوقات دیگر روز که دچار کولیک نیستند حال عمومی خوبی دارند. آنها به خوبی غذا می خورند و علائم دیگری از بیماری ندارند.

چه چیز موجب ایجاد کولیک می شود؟

با وجود تحقیقات بسیار در زمینه کولیک علت اصلی این بیماری هنوز به طور مشخص آشکار نشده است. واژه کولیک به حالتی اطلاق می شود که کودک در ناحیه شکم احساس درد دارد. تحقیقات نشان داده است که این بیماری به علت تغییرات در سطح هورمونهایی است که در کنترل حرکات ماهیچه های شکم کاربرد دارد به وجود می آید. تئوری دیگری بیان می دارد که کودکان دارای کولیک ممکن است همراه با تعداد نامتوازنی از باکتری در ناحیه شکمی باشندکه به تدریج پس از گذشت هفته ها اصلاح میشود. برخی از کودکان مبتلا به کولیک ممکن است به شیر گاو حساسیت داشته باشند.

سیگار کشیدن در طی بارداری و یا استفاده از نیکوتین در حین بارداری ریسک ابتلا به کودک دارای کولیک را افزایش می دهد. همچنین قرار گرفتن در محیط های دارای دود سیگار احتمال ریسک را بیشتر می کند. برخی والدین فکر می کنند در قسمتی دچار ایراد بوده اند. اما مسئله این نیست.

بیماری کولیک چگونه تشخیص داده می شود؟

در شرایطی که گریه مداوم کودک علت دیگری نداشته باشد می گوییم کودک دچار بیماری کولیک می باشد. کودکان دارای کولیک در حالات دیگر خوب هستند و وزن گیری مناسبی دارند. در اکثر کودکانی که به شدت گریه می کنند، بیماری دیگری پیدا نمی شود و کولیک اغلب تنها دلیل گریه می باشد. به خاطر داشته باشید کودک دارای کولیک ادای کلمات را به خوبی در هنگامی که گریه مداوم ندارد انجام می دهد. شرایطی که ممکن است کودک را به اشتباه بیمار کولیک در نظر بگیریم:در صورت داشتن رفلاکس مری، عدم تحمل لاکتوز، بثورات (قرمزی و تاول در محل بستن پوشک) شدید ، کودکانی که به علت ناخن های بلند خود باعث خراش چشم خود می شوند، پیچ خوردگی روده ها، درهم روی روده (انواژیناسیون)، فتق نافی، پیچ خوردگی بیضه، کودک آزاری .اگر شما علت دقیق گریه کودک را نمی دانید به پزشک مراجعه کنید.

کمک به کودکان و والدین دارای کودکان مبتلا به کولیک:

درمانی قطعی برای کولیک وجود ندارد. هر یک از والدین راه های انتخابی خود را برای مقابله با بیماری امتحان می کنند. تلاش کنید و مایوس نشوید. به خاطر داشته باشید که کاری که انجام می دهید باعث کولیک نمی شود. و کولیک در 3 الی 4 ماهگی و حتی زودتر از بین می رود.اغلب یک یا دو روش موثر واقع می شود.

دلایل ناراحتی را بیابید؟

مطمئن شوید کودک سردش نیست، گرسنه نیست و به موقع تعویض پوشک صورت گرفته باشد.

اضطراب را کاهش دهید؟

حتی کودکان تازه متولد شده ممکن است دچار اضطراب شوند. این امر کار را بدتر خواهد کرد. جو آرامی را فراهم نمایید. در صورت ممکن کمی استراحت کنید و قبل از این که کولیک شروع شود به کودک غذا بدهید (خصوصا در بعد از ظهر).هر چه آرام تر باشید و استراحت بیشتری داشته باشید بهتر می توانید با کولیک مقابله نمایید. کولیک اغلب در مواردی که مادران دچار افسردگی پس از زایمان می شوند اتفاق می افتد. اگر اینگونه بود با پزشک خود مشورت نمایید.
مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 2416
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: